VILLKOR
Senast uppdaterad [17 april 2022]
â
§1 BegrÀnsat antal platser
Det finns ett begrÀnsat antal platser till varje kurs, med reservation för att platserna tagit slut. BekrÀftelse pÄ att Du fÄtt plats i kursen skickas till Din angivna e-postadress.
â
§2 Reservplats
Ăr kursen full kan Du anmĂ€las till reservplats. Blir en ordinarie plats ledig kontaktar vi reserverna i tur och ordning via angiven e-postadress. Vid tilldelad kursplats krĂ€vs ett svar om deltagande inom 24 timmar. DĂ€refter gĂ„r platsen till nĂ€sta reserv pĂ„ tur.
â
§3 Bindande bokning, ÄngerrÀtt och Ängerfrist
Bokning av kurs innebÀr att du binder dig till att köpa kursen. Faktura skickas till den e-postadress du angett vid bokningen. Fakturan kan komma att skickas till dig efter kursstart, men ditt köp av kurs rÀknas frÄn den dag som du skickat oss din bokning av kurs. Din bokning Àr bindande oavsett om du deltar i kursen eller inte. Bokningen Àr bindande tills dess att korrekt avbokning har skett. Avbokning ska alltid ske skriftligt med fullstÀndigt namn och fullstÀndigt personnummer till info@hayati.se inom 14 dagar frÄn det att du skickat din bokning till oss. Det ska Àven framgÄ vilken kurs Du vill avboka Dig frÄn samt att Du vill avboka Dig sjÀlv frÄn kursen. Vi följer Distans- och hemförsÀljningslagen. Enligt Distans- och hemförsÀljningslagen har du som kund rÀtt att Ängra ditt köp inom 14 dagar frÄn det att köpet gjorts. Detta innebÀr att du har 14 dagar pÄ dig att Ängra din bokning av kurs frÄn det att du skickat oss din bokning. Om du Ängrar din bokning skriftligt till oss inom 14 dagar frÄn att din bokning gjorts avbokar vi dig frÄn din kursplats. Har Du nyttjat dina danstillfÀllen kan du ej Ängra din bokning. Mer information samt Ängerblankett finner Du pÄ Konsumentverkets webbplats (www.konsumentverket.se). Du kan anvÀnda dig av Ängerblanketten pÄ Konsumentverkets hemsida, men det gÄr Àven bra för oss att skicka Din avbokning via e-post till info@hayati.se utan att anvÀnda blanketten om du önskar. Observera att vi ej avbokar din kursplats pga sjukdom, olycka, resa eller flytt efter det att Ängerfristen pÄ 14 dagar gÄtt ut, men vi kan vid uppvisande av lÀkarintyg dÀr det framgÄr att du Àr lÄngtidssjukskriven skjuta upp dina kurstillfÀllen upp till 1 Är. LÀs mer om tillvÀgagÄngssÀtt under "FrÄnvaro, sjukdom samt att ta igen missade tillfÀllen" lÀngre ned pÄ denna sida. Om du bokar in dig i kurs inom 14 dagar före kursstart eller efter kursstart godkÀnner du att du pÄbörjar kursen under Ängerfristen. Om du efter kursstart och inom Ängerfristen Ängrar din bokning har Hayati rÀtt att ta ut en avgift pÄ 200 SEK per tillfÀlle som gÄtt tills dess att din avbokning inkommit. Information om kursstart anges pÄ www.hayati.se före kursen börjar och/eller skickas till din angivna e-postadress nÀr du bokat in dig i kurs. Om du har betalat din kursplats pÄ plats i danssalen rÀknas det som fysiskt köp pÄ plats och du kan dÄ inte Ängra ditt köp, inte heller inom 14 dagar. Vid bokning via e-post av event eller dylikt, dansshower, möhippor, privatlektioner samt kurser finns dessa villkor i din bokningsbekrÀftelse. Vid bokning godkÀnner du dessa villkor och det Àr dÀrför viktigt att du lÀser igenom dem ordentligt innan du bokar ditt event, privatlektion eller din kurs.
â
§4 Kreditupplysning
Vid bokning av kurs kan vi göra en kreditupplysning pÄ kunden. Denna typ av upplysning Àr dock den sorts upplysning som inte belastar kunden eller syns i nÄgra register.
â
§5 Betalning, dröjsmÄlsavgift och inkasso
Kurser betalas via faktura som skickas till den e-post du angett. Om vi efter ovannÀmnd upplysning fÄr information om att du har anmÀrkningar kan du behöva betala kursen innan du pÄbörjar den. Om du ej betalat fakturan inom utsatt tid skickas en pÄminnelsefaktura med det saknade beloppet samt en dröjsmÄlsavgift pÄ +13% av beloppet till din angivna e-postadress. Betalas inte pÄminnelsefakturan inom utsatt tid överlÀmnas Àrendet samt dina uppgifter till inkasso.
â
§6 Dina uppgifter
Vi behandlar Dina uppgifter konfidentiellt. För oss Ă€r din sĂ€kerhet och integritet viktigt. Vi vill skydda dina personuppgifter och följer lagen gĂ€llande hantering av personuppgifter. Dina uppgifter hanteras sĂ€kert hos oss. Om du godkĂ€nner vĂ„ra villkor vid bokning av kurs, event, biljetter, bestĂ€llning av vara/varor eller dylikt samtycker du till att vi behandlar och sparar dina eller ditt barns uppgifter. Uppgifterna sparas i vĂ„rt kundregister i max 1 Ă„r och tills din fullstĂ€ndiga betalning inkommit. Vi sparar dina uppgifter i syfte att skicka faktura/fakturor till dig, hantera din bokning och i de fall du vill ha utskick med erbjudanden och rabatter Ă€ven skicka utskick till dig. Om du anger att du vill ha utskick frĂ„n oss sparar vi din e-postadress för utskick tills dess att du ber oss ta bort dig frĂ„n utskicket, vilket kan komma att bli mer Ă€n 1 Ă„r. Vi delar inte med oss av dina uppgifter till tredje part förutom i de fall som beskrivs hĂ€r. Om du godkĂ€nner dessa villkor godkĂ€nner du Ă€ven att vi anvĂ€nder oss av tredje part som beskrivs hĂ€r. Vi samarbetar med PS Finance group inkasso och 3B inkasso. I de fall dĂ€r ditt Ă€rende pga utebliven betalning överlĂ€mnas till inkasso lĂ€mnas dina uppgifter till inkasso och de kan vid utebliven inbetalning Ă€ven komma att överlĂ€mnas till Kronofogden. Vid bokning av kurser, bestĂ€llning av varor, köp av biljetter till event, intresseanmĂ€lningar till event och i vĂ„rt kontaktformulĂ€r samt vid enkĂ€ter och dylikt som vi skickar ut efter avslutade kurser anvĂ€nder vi oss av Wix-formulĂ€r i syfte att ta emot dina uppgifter för bokningen/bestĂ€llningen. För bokföring anvĂ€nder vi oss av Visma Spcs. Du har alltid rĂ€tt att begĂ€ra tillgĂ„ng till dina personuppgifter och information om vilka av dina uppgifter vi har, begĂ€ra rĂ€ttelse av dina uppgifter och att Ă„terkalla ditt samtycke för utskick av erbjudanden och rabatter. Förutsatt att du inte har obetalade fakturor eller dylikt hos oss har du Ă€ven rĂ€tt att Ă„terkalla ditt samtycke att vi sparar och hanterar dina uppgifter, i vissa fall begĂ€ra radering av dina uppgifter, t ex om dina uppgifter inte lĂ€ngre Ă€r nödvĂ€ndiga för oss, samt att begĂ€ra att behandlingen av dina personuppgifter begrĂ€nsas. Vid Ă„terkallelse, begĂ€ran, begrĂ€nsning eller dylikt, vĂ€nligen skicka oss e-post till info@hayati.se .Du kan alltid ringa oss pĂ„ 070 76 78 050 eller skicka e-post till info@hayati.se vid frĂ„gor eller funderingar. Ăven om dina uppgifter raderas frĂ„n vĂ„rt kundregister inom eller efter 1 Ă„r eller pĂ„ din begĂ€ran, har vi enligt lag skyldighet att spara fakturor och bokföring, dĂ€r dina kunduppgifter kan vara skrivna. Vi hanterar dem sĂ€kert och sparar dem enbart sĂ„ lĂ€nge som lagen krĂ€ver. Vid e-postkontakt anvĂ€nder vi oss av Google's Gmail eller Wix-mail. Vid bokning av event som dansshow, möhippa eller dylikt via e-post Ă€r det viktigt att du lĂ€st dessa villkor innan du bokar in dig. Vid bokning godkĂ€nner du dessa villkor och samtycker till att vi hanterar och sparar dina uppgifter och det Ă€r dĂ€rför viktigt att du lĂ€ser igenom dem ordentligt innan du bokar ditt event. Vi sparar enbart dina uppgifter som du lĂ€mnar via e-post tills dess att eventet Ă€r avslutat och tills din betalning inkommit. Har du flera event sparar vi ditt bokningsmail tills dess att sista eventet Ă€r avslutat och samtliga betalningar inkommit till oss. Vi skickar enbart fakturor för de bokningar, köp och tjĂ€nster du bestĂ€llt. Eftersom du har möjlighet att ta igen de tillfĂ€llen du missat i din bokade kurs inom 1 Ă„r behöver vi spara dina uppgifter i 1 Ă„r. Om din fullstĂ€ndiga betalning har inkommit inom utsatt tid och det har gĂ„tt 1 Ă„r raderar vi dina uppgifter. Om din fullstĂ€ndiga betalning inte har inkommit inom utsatt tid behöver vi spara dina uppgifter lĂ€ngre Ă€n 1 Ă„r. Vi sparar dĂ„ dina uppgifter tills din fullstĂ€ndiga betalning har inkommit. Du kan nĂ€r du vill efter att din betalning inkommit och din kurs eller ditt event Ă€r avslutat kontakta oss och be oss ta bort dina uppgifter sĂ„ gör vi det snarast möjligt. Observera att du inte kan ta igen dina missade tillfĂ€llen om du ber oss ta bort dina uppgifter inom 1 Ă„r efter avslutad kurs.
â
§7 à ldersgrÀns
Om Du Ă€r under 18 Ă„r behöver Du ha mĂ„lsmans tillstĂ„nd innan Du bokar in Dig i kurs hos oss. MĂ„lsman fyller dĂ„ i sina uppgifter i bokningsformulĂ€ret och anger under "Ăvrigt" att det Ă€r Du som vill delta i kursen, att denne Ă€r Din mĂ„lsman och att denne godkĂ€nner och ansvarar för Din bokning av kurs. Det gĂ„r Ă€ven bra att mĂ„lsman mailar sina uppgifter till info@hayati.se och anger att det Ă€r Du som vill delta i kursen och att denne godkĂ€nner och ansvarar för Din bokning av kurs.
â
§8 FrÄnvaro, sjukdom samt att ta igen missade tillfÀllen
Dessa villkor Ă€r upparbetade för att alla deltagare ska bli sĂ„ nöjda som möjligt samt att sĂ„ mĂ„nga som möjligt ska fĂ„ plats i just den kurs/de kurser som de vill delta i utan att kurserna blir överfulla. Det Ă€r viktigt för din utveckling inom dansen och för danslĂ€rarens planering att du deltar i din kurs sĂ„ ofta som möjligt. Dessa villkor gĂ€ller för att du ska ha möjlighet att ta igen eventuellt missade tillfĂ€llen. Vid frĂ„nvaro pga sjukdom eller resa, ber vi er vĂ€nligen maila/smsâa in Din frĂ„nvaroanmĂ€lan till oss med rimlig orsak till varför du inte kan delta i tillfĂ€llet och senast 2 timmar före Du missar tillfĂ€llet, men gĂ€rna sĂ„ snart du vet att du inte kan komma, sĂ„ kan Du ta igen ditt tillfĂ€lle i valfri klass i mĂ„n av plats inom 1 Ă„r. Rimliga orsaker Ă€r sjukdom eller resa. Du har endast möjlighet att ta igen 30% av din kurs, vilket innebĂ€r att i en kurs pĂ„ 15 ggr kan enbart ta igen 5 ggr, om du frĂ„nvaroanmĂ€lt dig med rimlig orsak i förvĂ€g. Ăr du borta mer Ă€n 30% gĂ€ller villkoren för lĂ„ngtidssjukskrivning (se nedan) för att du ska kunna ta igen tillfĂ€llen. Du kan inte frĂ„nvaroanmĂ€la dig efter att du missat ett tillfĂ€lle, utan Ditt tillfĂ€lle förfaller om du inte frĂ„nvaroanmĂ€lt dig 2 timmar i förvĂ€g. Du kan enbart ta igen ett missat tillfĂ€lle en gĂ„ng, dvs. om du bokar in dig för att ta igen ett missat tillfĂ€lle och sedan inte kan komma sĂ„ Ă€r ditt tillfĂ€lle förbrukat. Det Ă€r Ă€ven viktigt att du frĂ„nvaroanmĂ€ler dig skriftligt via e-post till info@hayati.se eller sms till 070 76 78 050 samt att varje person sjĂ€lv frĂ„nvaroanmĂ€ler sig, dvs. du kan inte frĂ„nvaroanmĂ€la en annan person. Du kan endast frĂ„nvaroanmĂ€la dig och ta igen tillfĂ€llet pga sjukdom eller resa, inte pga att du har andra planer, har gĂ€ster hemma, ska gĂ„ pĂ„ bio eller liknande. NĂ€r man vill ta igen sitt missade tillfĂ€lle, behöver man i förvĂ€g höra med oss via e-post info@hayati.se eller telefon 070 76 78 050 om plats finns i den klass man önskar gĂ„ pĂ„. Vi garanterar inte att det finns lediga platser just den dag/tid du vill ta igen. Du Ă€r sjĂ€lv ansvarig för att ta igen dina tillfĂ€llen innan de förfaller. Varje person behöver skriftligt boka in sig för att ta igen missat tillfĂ€lle och man kan enbart boka in sig sjĂ€lv. VĂ„rt system bygger pĂ„ att man kan ta igen missat tillfĂ€lle om det finns plats. Det Ă€r dĂ€rför viktigt att man frĂ„nvaroanmĂ€ler sig nĂ€r man inte kan komma, sĂ„ att andra kan nyttja den platsen om de har ett tillfĂ€lle att ta igen, precis som man sjĂ€lv Ă€r beroende av att andra frĂ„nvaroanmĂ€ler sig nĂ€r man har ett tillfĂ€lle att ta igen. Vi erbjuder detta system sĂ„ att alla kan ha möjlighet att ta igen det de missar. Vid lĂ„ngtidssjukskrivning kan vi vid uppvisande av lĂ€karintyg skjuta fram dina resterande kurstillfĂ€llen tills dess att du Ă€r frisk, dock högst 1 Ă„r och endast om det Ă€r en rimlig orsak. Vi lĂ„ngtidssjukskriver inte pga mindre förkylningar, trötthet, flytt, nytt jobb eller dylikt. Det ska i lĂ€karintyget framgĂ„ att du inte kan dansa/trĂ€na under resten av kursen samt en rimlig orsak till varför, för att vi ska kunna skjuta fram dina tillfĂ€llen. Det gĂ„r inte att skjuta fram redan missade kurstillfĂ€llen. Det gĂ„r inte heller att samla pĂ„ sig flera missade tillfĂ€llen och boka en ny kurs av dem, utan du kan enbart ta igen enstaka missade tillfĂ€llen i mĂ„n av plats och behöver dĂ€rför kontakta oss veckovis via sms/e-mail för att se vilken dag/tid det finns lediga platser att ta igen i. Det gĂ„r att överlĂ€mna en hel kurs till en vĂ€n om du före eller mitt i kursen inser att du inte komma kunna delta i resten av kursen och har en rimlig orsak. Du behöver dĂ„ infornera oss skriftligt till info@hayati.se om att du vill överlĂ€mna din kursplats, vem som fĂ„r din kursplats, orsak samt ett intyg bifogat (intyg att du flyttar, nytt jobbschema eller dylikt). Du Ă€r fortfarande betalningsansvarig för hela din kurs. Du kan inte överlĂ€mna enstaka tillfĂ€llen eller redan missade tillfĂ€llen. ĂverlĂ€mning kan endast ske en gĂ„ng, dvs. kursen kan inte överlĂ€mnas flera ggr och du kan inte ta tillbaka kursplatsen. Det Ă€r du sjĂ€lv som behöver hitta en ersĂ€ttare/vĂ€n som tar över din kurs. Vi erbjuder överlĂ€mning som ett möjligt alternativ till dem som fĂ„r akut förhinder att delta i kursen, t ex pga flytt eller nytt jobbschema.
§9 à ldersgrÀns
Om Ni Àr under 18 Är behöver Ni ha mÄlsmans tillstÄnd innan Ni bestÀller varor av oss eller bokar in event och kurser hos oss.
§10 Pris, frakt och leverans
I priserna ingÄr alltid moms. PÄ alla produktbestÀllningar under 500 SEK tillkommer en fraktavgift pÄ 49 SEK inom Sverige. Vi reserverar oss för slutförsÀljning.
§11 DansklÀder/dansvaror
Eftersom mÄnga av vÄra dansklÀder/dansvaror Àr handsydda/handgjorda kan viss variation och mindre skönhetsfel förekomma.
§12 Biljetter
Vid köp av biljetter till exempelvis Show och/eller Workshop/s sÀnds biljetterna till Er angivna e-postadress efter inkommen betalning. Vi bryr oss om miljön! Skriv inte ut biljetterna pÄ papper om Du inte verkligen vill/behöver. Det gÄr utmÀrkt att visa oss biljetten/biljetterna elektroniskt (via Er mobil eller dylikt) pÄ plats.
§13 Returer
Om Ni behöver returnera en vara, se till att varuförpackningen Àr obruten och plomberingen/förseglingen ej Àr bruten. Vid retur drar vi av vÄr frakt pÄ 49 SEK frÄn din Äterbetalning, oavsett om du bestÀllt över 499 SEK eller ej. Vi drar Àven av expresshanteringsavgiften pÄ 49 SEK frÄn din Äterbetalning om du valt expresshantering. Fraktkostnader vid returfrakt behöver Ni som kund sjÀlv stÄ för. Kontakta oss pÄ info@hayati.se vid nyttjande av ÄngerrÀtt.
§14 Leveransförsening
Vi gör alltid vÄrt bÀsta för att fullfölja Er bestÀllning. Om leveransförsening uppstÄr meddelar vi Er detta genom e-post.
§15 Garanti
Garanti lÀmnas i enlighet med konsumentköplagens.
§16 à ngerrÀtt och öppet köp i 14 dagar
Enligt Distans- och hemförsÀljningslagen har Ni som kund rÀtt att Ängra Ert köp inom 14 dagar efter det att Ni tagit emot varan. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen Àr i oförÀndrat skick, dvs oanvÀnd och ej förstörd eller skadad. Ni fÄr inte anvÀnda varan, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om Ni Ängrar Ert köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka Ert köpbelopp senast inom 30 dagar, dock först efter att vi mottagit varan. Ni som kund stÄr för returfrakten vid Äberopande av ÄngerrÀtt och öppet köp i 14 dagar och ansvarar för att varan kommer fram. Om Ni Ängrar Ert köp, vÀnligen kontakta oss pÄ info@hayati.se. Mer information samt Ängerblankett finner Ni pÄ Konsumentverkets webbplats (konsumentverket.se), men det gÄr Àven bra för oss att Äberopa Er ÄngerrÀtt via e-post till info@hayati.se utan att anvÀnda blanketten om sÄ önskas.
§17 Ingen ÄngerrÀtt vid biljettköp
För att alla ska fÄ en rÀttvis chans till att fÄ plats i vÄrt Event, Àr Er biljettbokning ej avbokningsbar efter inbetalningen Àr gjord, men en ersÀttare kan ta Er plats om Ni mailar in hans/hennes namn till info@hayati.se. En biljettbokning kan Ängras fram till dess att betalning har skett. VÀnligen kontakta oss pÄ info@hayati.se om Ni Ängrar Er. Distansavtalslagens regler om ÄngerrÀtt gÀller ej vid köp av evenemangsbiljetter. NÀr betalning har skett Àr kunden dÀrför bunden av sitt köp.
§18 Avbokningstid vid eventbokningar och privatlektioner
Vid bokning av event som möhippa, dansshow, privatlektioner eller dylikt, gÀller ej Distansavtalslagens regler om ÄngerrÀtt. Vid avbokning ska detta ske till info@hayati.se senast 14 dagar före eventet för att full avgift ej ska debiteras. Vid NyÄrsbokningar gÀller 30 dagars avbokningstid före bokat datum. Vid privatlektioner gÀller 14 dagars avbokningstid före bokat datum. VÀnligen lÀs alltid vÄra avbokningsvillkor innan du skickar in din bokningsförfrÄgan. Först nÀr vi bekrÀftat din bokningsförfrÄgan blir din förfrÄgan en giltig bokning och avbokningsvillkoren gÀller.
â
§19 Reklamation
Vi tillÀmpar Konsumentköplagens reklamationsrÀtt. AnmÀl fel till info@hayati.se sÄ snart Ni mottagit varan. En produkt som Àr skadad vid leverans byter vi ut. Vid godkÀnd reklamation betalar vi tillbaka Ert köpbelopp, samt eventuella fraktkostnader senast inom 30 dagar. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen Àr oanvÀnd av Er.
§20 ProgramÀndringar
Arrangören reserverar sig för Àndringar i showprogrammet. Köpt biljett Äterköps endast om hela arrangemanget blir instÀllt. Om eventuell artist blir sjuk eller pÄ annat sÀtt blir förhindrad att medverka kommer ÀndÄ förestÀllningen att genomföras.
§21 Sekretess, sÀkerhet och personuppgifter
NÀr du lÀgger din bestÀllning hos oss uppger du dina personuppgifter sÄsom namn, adress och telefonnummer. I samband med din registrering och bestÀllning godkÀnner du att vi lagrar och anvÀnder dina uppgifter i vÄr verksamhet för att fullfölja vÄra Ätaganden gentemot dig. Enligt Personuppgiftslagen har du rÀtt att fÄ den information som vi har registrerat om dig. Om den Àr felaktig, ofullstÀndig eller irrelevant kan du begÀra att informationen ska rÀttas eller tas bort.
§22 Cookies
En cookie Àr en textfil som skickas ifrÄn en webbsida till Er dator dÀr den lagras i minnet eller som en textfil. Cookies anvÀnds för att lagra t ex inloggningsinformation. Observera att vi inte anvÀnder cookies för att spara personlig information om Er.
Om oss:
Hayati Àr av Skatteverket godkÀnd för F-skattesedel.
Org.nr.: 490527-1765
Postadress: Hayati, Nybohovsbacken 95A, 117 69 Stockholm
Telefon: 070 76 78 050
E-post: info@hayati.se
BG: 701-3410